БДЖ или транспорт през XXI век с превозни средства от XX век

БДЖ или транспорт през XXI век с превозни средства от XX век

Най-евтиният транспорт в България е българската държавна железница. Тя е предпочитано средство за пътуване, особено сред пенсионерите и студентите, защото имат право да ползват голямо намаление. На пръв поглед всичко изглежда прекрасно – има преференциални цени при представяне на документ, че човек следва в университет или че вече се е пенсионирал. Има намаления и за малки, и за големи групи, както и за многодетни майки. Това наистина са позитиви за БДЖ, които никой друг вид транспорт не предлага. 

Но вглеждайки се по-дълбоко във вида на влаковете и в хигиенните условия, има определено какво да се желае. Същевременно качеството на купетата не е високо и те не са добре поддържани. Скоростта, с която се движат българските влакове, е много ниска и човек бавно стига от едно място до друго. Има и много недообмислени случаи като например връзката със Северна и Южна България. Няма влакове между градовете Пловдив и Русе, които са сред най-големите градове в страната. Има големи престои и човек не може да достигне бързо от една дестинация до друга. Средната скорост на пътническия влак е 47 км в час, което е крайно недостатъчно. Ако човек пътува на по-дълги разстояния, е необходимо да сменя понякога и по 3-4 влака. 

Най-бързите влакове в Европа са в Германия, Австрия и Чехия. Те развиват скорост от около 350 км в час, което означава, че от София до Варна, което е 523 км, може да се стигне за по-малко от 2 часа, ако се ползва немски влак. Но кога ще се случи в БДЖ това чудо? Кога ще се закупят висококачествени влакове, които да дадат възможност на пътниците да се придвижват бързо и лесно? От години се говори за реформа в БДЖ, но нищо не се случва. Ние все още ползваме старите влакове. 

Планирано е да се инвестират 71 милиона лева в БДЖ, за да се подобри транспортното обслужване. Тези милиони звучат грандиозно, но не могат да помогнат за закупуването на нови и модерни влакове, каквито се ползват в Германия, например. 

Явно в близките десетилетия ще ползваме влаковете, създадени през XX век. Може да живеем в XXI век, но с БДЖ ние се връщаме назад в историята и то без да ни е нужна машина на времето.