Тол таксите – позитив или негатив?

Тол таксите – позитив или негатив?

В медийното пространство се прокламираше новината, че от 16 август 2019 година шофьорите на леки или тежкотоварни автомобили ще плащат т.нар. тол такса, която ще замени винетките. Тази иновация бе посрещана с противоположни чувства от страна на шофьорите. Някои от тях изразиха своето мнение, че по този начин ще им се наложи да плащат повече пари, отколкото за винетки. Вчера, на 16 май, се появи новината, че от 16 август до 16 ноември системата ще бъде тествана симулативно. След този период се очаква да бъде изготвено предложение, с което да се определи таксата за преминаване на превозните средства. Ситуацията се променя динамично и ако допреди няколко дни беше сигурно, че тол таксата ще бъде въведена от дата 16 август, то сега това ще е началото на нейното тестване. Все още има надежда тя да не бъде установена окончателно и шофьорите да не бъдат потърпевши във финансово отношение. 

Нека да изясним малко въпроса с тол таксата и какво представлява тя. По своята същност тя се формира от различни фактори като разстоянието, което преминава превозното средство, качеството на пътния участък, типа на превозното средство – дали е лек автомобил, микробус, автобус или тир. Други особености, които я определят, са характеристиките на превозното средство в екологичен план – дали замърсява много околната среда и ако се установи голямо замърсяване, таксата би следвало да бъде повишена. 

В общи линии, когато тази такса бъде въведена, тя ще облекчи леко водачите на леки автомобили и ще затрудни шофьорите на камиони, които пренасят значителни количества стока. Ако тираджиите плащат повече пътни такси, това ще доведе до повишаване на цените на импортираните стоки, което ще засегне всеки един потребител. На пръв поглед тол таксата ще намали финансовите средства, които ще заплащат любителите шофьори с автомобили, които не замърсяват много околната среда, но замисляйки се по-дълбоко, тол таксата косвено ще засегне всички хора – без значение дали са шофьори, или не. Повишаването на транспортните разходи при импорта на провизии автоматично води до увеличаване на техните цени по магазините. Българският народ живее в нищета, но в края на лятото се очертава тази нищета да става още по-голяма. Реално кой ще спечели от тази такса, ако бъде въведена? Определено не и българският обикновен гражданин, който ако досега е давал за бутилка оригинална Coca-Cola 2.50 лв, то сега сигурно тя ще се увеличи до 3 лева. 

Защо ли всички иновации се създават така, че да бъдат в ущърб на обикновения човек, на бедния пенсионер, на мизерстващия студент, на едва свързващите двата края родители на едно или две деца, които почти никога не се класират за детски, тъй като са много „заможни“? Дали е български синдром това, или балкански, или европейски... Но е обидно за всеки един превозвач на тежкотоварно превозно средство да плаща по-висока такса от своите колеги от по-икономически развитите страни. Тази диференциация е пагубна за българското общество.